Selasa, 4 Oktober 2011

Akamai Menandatangani MoU dengan CyberSecurity Malaysia



Seperti nama mereka, CyberSecurity Malaysia (CSM) mengambil serius tentang keselamatan dalam talian anda dan dalam usaha untuk terus memperkukuh usaha-usaha mereka, baru-baru ini mereka telah menandatangani MOU dengan Akamai, salah satu penyedia infrastruktur web terbesar di dunia.

Acara utama yang dirasmikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif CSM Lt Kol Prof Dato'Husin Jazri dan Akamai Technologies, Pengarah Kanan (Sektor Awam) Encik Francis F. Trentley, yang mana juga menandakan bahawa buat kali pertamanya Akamai pernah menandatangani MOU rasmi dengan badan kerajaan.

Melalui perjanjian ini, Akamai akan membantu CSM dengan mempermudahkan data yang didapati melalui infrastruktur web mereka bagi membantu CSM dalam siasatan yang berkaitan dengan risiko keselamatan dalam talian seperti kejadian penipuan, serangan siber atau aktiviti godam yang berniat jahat yang datang dari IP asing. Sebagai balasan, CSM akan memudahkan Akamai dengan butiran mengenai serangan siber dan ancaman yang datang dari Malaysia.

Ketika diminta mengulas mengenai serangan baru-baru ini oleh Anonymous di pelbagai laman web Malaysia, Lt Kol Pro Dato 'Husin Jazri ini berkata:

    "Daripada serangan yang kami belajar beberapa perkara; pertamanya, serangan datang dari dalam Malaysia. Kedua, serangan ini menunjukkan bahawa orang-orang yang terlibat adalah individu yang terlatih, dan bahawa mereka memilih untuk melakukan serangan ini kerana sistem kami tidak menjaga kebajikan mereka. Menerusi perkongsian kami dengan Akamai, kami berharap untuk memupuk bakat ini dan bukannya menonton mereka menggunakannya bagi melawan kita. "

Kerjasama ini juga akan melihat Akamai berkongsi kepakaran mereka dengan CSM dengan mengadakan kursus-kursus latihan, seminar dan pendidikan sebagai pemacu kepada profesional IT Malaysia.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai CSM, layari laman web rasmi mereka di http://www.cybersecurity.my. Anda juga boleh mengetahui lebih lanjut mengenai Akamai di http://www.akamai.com.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan