Khamis, 25 Ogos 2011

Steve Jobs Letak Jawatan Sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Apple




Apabila tiba masanya, sehebat manapun pahlawan tersebut pasti akhirnya akan meletakan jawatan daripada tugas-tugasnya. Perkara ini sama juga kesnya dengan Steve Jobs, Ketua Pegawai Eksekutif terkenal Apple yang bukan sahaja menyumbang kepada kejayaan syarikat sejak penubuhannya tetapi juga telah memberi kesan kepada industri dengan cara yang begitu banyak.

Walaupun Steve tidak menyebut apa-apa sebab tertentu di sebalik perletakan jawatan mengejut beliau, beliau menyatakan bahawa harinya telah tiba untuk beliau berundur dari Apple dalam surat kepada lembaga pengarah syarikat itu dan masyarakat Apple khususnya:

    Saya selalu berkata jika telah datang hari apabila saya tidak lagi dapat memenuhi tugas dan harapan saya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Apple, saya akan menjadi yang pertama untuk memberitahu Anda. Malangnya, hari itu telah datang.

    Saya dengan ini meletakkan jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Apple. Saya ingin untuk berkhidmat, jika Lembaga melihatnya sebagai patut, sebagai Pengerusi Lembaga Pengarah dan pekerja Apple.

    Untuk pengganti saya pula, saya amat mengesyorkan bahawa kita melaksanakan rancangan penggantian dan nama Tim Cook sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Apple.

    Saya percaya hari yang terang dan paling inovatif Apple ada di hadapannya. Dan saya tidak sabar-sabar lagi untuk menonton dan menyumbang kepada kejayaan dalam peranan baru ini.

    Saya telah membuat beberapa rakan terbaik semasa hidup saya di Apple, dan saya mengucapkan terima kasih kepada anda semua untuk bertahun-tahun dapat bekerja bersama-sama anda.

    Steve

Hasrat Steve Jobs dalam surat di atas telah diterima oleh lembaga pengarah Apple; dengan itu, dia masih lagi akan bersama dengan Apple sebagai Pengerusi lembaga syarikat. Obor tersebut telah diserahkan kepada Tim Cook juga yang sebelum ini berkhidmat dengan syarikat itu sebagai Ketua Pegawai Operasi.

Dengan itu, ia menandakan ketibaan satu lagi era baru di Apple. Mari kita lihat apa yang mereka telah  simpan untuk kita pada masa depan akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan