Jumaat, 19 Ogos 2011

Lenovo Melancarkan Tablet IdeaPad K1 Menggunakan Android 3.1



Semalam, Lenovo telah melancarkan tablet Android pertama mereka ke pasaran Malaysia, Lenovo IdeaPad K1 tablet.

Dilengkapi dengan pemprosesan Tegra NVIDIA 2 T20 1.0GHz, tablet 10.1 inci mempunyai ruang penyimpanan 32GB dan dilengkapi dengan pembaca kad mini SD dan penyambung HDMI mini. Menggunakan sistem operasi Android 3.1, K1 juga dilengkapi dengan beberapa penyesuaian mudah dari Lenovo seperti menu pelancaran pantas di skrin utama dan hab rangkaian sosial yang dipanggil SocialTouch.

Menariknya, K1 akan tersedia dengan aplikasi prapemasangan dengan lebih 40 aplikasi yang bernilai RM200 dan ini adalah merupakan satu langkah yang Lenovo harapkan akan membantu pembeli mencapai pengalaman sebenar buka dan guna. Ia juga dilengkapi dengan ikon yang akan membawa anda ke Lenovo App Store khusus untuk Lenovo yang berbeza daripada Android Market dan ia akan menapis aplikasi yang tidak dibuat atau tidak optimum apabila digunakan pada K1. Lenovo mengatakan bahawa mereka merancang untuk melanjutkan penapisan ini pada peranti tablet pada masa depan juga bagi memastikan bahawa pemilik tablet boleh mendapatkan akses mudah untuk aplikasi yang sesuai  atau dioptimumkan untuk peranti mereka.
Satu lagi perkara tambahan yang agak baik yang datang dengan K1 adalah akses percuma kepada sistem awan(Cloud) sebesar  4GB ruang penyimpanan dari ArcSync. Perkhidmatan ini bertindak sebagai awan yang berasaskan dropbox bagi membolehkan anda dengan mudah sync dokumen dan fail antara K1 dan komputer riba atau desktop anda menerusi web. Saya difahamkan bahawa anda boleh meningkatkan amaun simpanan pada kos tambahan tetapi struktur harga masih belum ditentukan lagi. Walau bagaimanapun harga pasaran yang telah ditetapkan untuk tablet ini adalah RM1499.00

Untuk maklumat lanjut mengenai Lenovo IdeaPad K1, klik laman sesawang rasmi Lenovo di www.lenovo.com / tablet atau layari laman rasmi Facebook di www.facebook.com / Lenovo_MY.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan