Selasa, 16 Ogos 2011

Google Mengambilalih Motorola Mobiliti Bernilai RM37 Bilion




Saya percaya ramai di antara kita masih tidak dapat melihat akan perkara ini tetapi perkara ini memang benar-benar berlaku : Google baru sahaja mengumumkan mereka dalam usaha pengambilalihan Motorola Mobiliti yang bernilai kira-kira RM 37 bilion (AS $ 12.5 bilion). Bertanggungjawab kepada bahagian pengguna Motorola sebagai perniagaan seperti telefon mudah alih dan tablet, perjanjian itu tidak hanya memberikan kawalan yang lebih oleh Google untuk produk Android yang berasaskan Motorola seperti Droid / Milestone, Defy, Xoom dan Atrix tetapi juga satu portfolio paten yang sangat berharga di mana Motorola Mobiliti sendiri telah dibina selama lebih 80 tahun.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Google, Larry Page dalam post di blog rasmi Google, langkah itu akan membolehkan mereka untuk mewujudkan pengalaman pengguna yang akan memberikan sesuatu yang lebih hebat terhadap seluruh ekosistem Android. Larry juga menyatakan bahawa Motorola Mobiliti akan terus berjalan sebagai sebuah entiti yang berasingan dan komitmen mereka kepada sistem operasi Android sebagai platform terbuka juga akan tetap sama.

Google menyatakan bahawa, kami tidak sabar-sabar untuk melihat bagaimana pengilang lain akan bertindak balas kepada berita ini, sekarang Google mempunyai pakaian perkakasan sendiri untuk bermain-main. Dengan pengambilalihan oleh Google, kita juga berharap bahawa Motorola akan menerima sokongan yang lebih banyak untuk mengeluarkan produk mereka secara global terutama di Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan