Sabtu, 13 Ogos 2011

Facebook Mencuri Maklumat Kenalan Anda?




Facebook merupakan salah satu aplikasi yang paling popular di pasaran Android, dengan lebih 50.000.000 pengguna aktif. Jika anda salah seorang dari 50000000 orang  pengguna, anda mungkin akan terkejut untuk mengetahui bahawa Facebook telah mencuri setiap kenalan dan nombor telefon dari peranti anda dan kini menyimpan kesemua maklumat tersebut pada pelayan mereka (walaupun kenalan anda tidak mempunyai Facebook).

Ya, anda telah membaca hak itu. Rangkaian sosial yang telah begitu menjaga privasi sejak akhir-akhir ini nampaknya telah mengambil langkah ke belakang apabila ia pergi kepada aplikasi mudah alih mereka. Ia adalah sungguh tidak jelas untuk apa sebenarnya Facebook akan lakukan dengan maklumat ini.

Mujurlah, terdapat cara dan arahan tentang bagaimana untuk membetulkan pelanggaran privasi ini. Sila ikuti langkah-langkah ini :

·      Layari laman facebook.com dari PC anda dan log masuk ke akaun anda.
·      Di sudut atas kanan skrin, klik pada Akaun(Account) dan kemudian Edit Rakan (Friends).
·      Dalam menu pada sebelah kiri skrin, klik pada Kenalan(Contacts).
·      Di sini, anda akan melihat bahawa setiap kenalan anda di dalam Buku Alamat(Address Book) disenaraikan bersama-sama dengan nombor telefon mereka ... Kesat muka anda dari melihat kejutan dan rasa meluat itu.
·      Di sebelah kanan skrin, klik pada pautan "halaman ini(this page)".
·      Ikut arahan pada halaman ini - anda perlu mematikan aplikasi Facebook “contact-sync” pada peranti mudah alih anda dan klik butangRemove”.

Ikuti enam langkah-langkah di atas, dan kenalan anda (diharapkan) akan dipadamkan dari pelayan Facebook. Setelah anda mematikan aplikasi sync ini ia akan menghalang mana-mana kenalan baru yang dimasukkan ke pelayan Facebook ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan