Khamis, 4 Ogos 2011

Apple Menghentikan Samsung Dari Melancarkan Galaxy Tab 10.1 Di Australia

 
Apa yang hendak diceritakan sekarang ini adalah pertempuran paten siri antara pembangunan utama di Apple global dan Samsung. Apple sebuah syarikat yang berasaskan Cuppertino itu telah berjaya untuk menghentikan sementara gergasi elektronik Korea bagi melancarkan Samsung baru Galaxy Tab 10.1 mereka di Australia melalui perintah mahkamah. Sekatan ini termasuk mengimport, pengiklanan, menjual atau m...embenarkan penggunaan tablet di negara ini.

Isu yang dibangkitkan adalah Apple mendakwa bahawa tablet terbaru Samsung adalah salinan langsung iPad 2 mereka iaitu produk syarikat mereka yang sangat berjaya pada waktu ini. Apple juga menambah bahawa pelanggaran itu tidak terhad kepada reka bentuk fizikal tetapi dari segi antara muka juga. Selain itu, pasukan undang-undang Samsung menunjukkan bahawa paten yang digunakan oleh Apple dalam kes ini adalah tidak sah di Australia. Selain daripada sekatan, mahkamah juga mengarahkan Samsung menyerahkan tiga unit sampel Galaxy Tab 10.1 yang dibuat untuk pasaran Australia kepada Apple.

Ini hanya salah satu daripada banyak kes mahkamah yang melibatkan Apple dan Samsung di seluruh dunia termasuk Amerika Syarikat, Jerman, Korea Selatan dan Jepun. Adakah kes-kes seperti ini akan menjejaskan hubungan sedia ada kedua-dua syarikat ini kerana Samsung adalah salah satu pembekal perkakasan utama untuk Apple. Perkara ini tidaklah begitu jelas kelihatan buat masa ini tetapi menurut khabar angin ia tidak kelihatan terlalu baik.

Sehingga kini kita tidak pula mendengar apa-apa kes yang sama di Malaysia tetapi tarikh pelancaran bagi tablet ini di Malaysia masih belum boleh didapati. Walau bagaimanapun, terdapat sumber menyatakan bahawa Tab Samsung Galaxy 10.1 akan tiba ke pasaran kita dalam masa terdekat jadi harap sabar menunggu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan