Selasa, 9 Ogos 2011

Kabar Angin : iPhone 5

 

Buat masa ini, kebanyakan dari kita telah sedia maklum akan pertelingkahan yang semakin hangat di antara Apple dan Samsung. Syarikat yang berasaskan di Cupertino ini percaya bahawa Samsung sedang melanggar hak intelek mereka dengan ciri-ciri reka bentuk penyalinan iDevices popular mereka.

Bab terbaru dalam kisah litigasi ini telah dijumpai di mana Apple dan Samsung bertarung di mahkamah Sydney. Pertempuran itu telah menyebabkan pemberhentian penghantaran Galaxy Tabs di Australia pada masa itu dan ia juga telah menyebabkan butiran mengenai telefon pintar Apple yang akan datang iaitu iPhone 5 di dedahkan.

Channel News iaitu sebuah laman teknologi Australia berkata, permohonan paten yang amat menarik telah difailkan oleh Apple pada akhir bulan Julai sebagai sebahagian daripada pertempuran mahkamah mereka. Laman tersebut menjumpai fail di dalam pangkalan data IP Australia, yang menggambarkan peranti Apple misteri dan mereka merasakan ia adalah iPhone 5:

    "Peranti elektronik pegangan tangan ini termasuk sekurang-kurangnya perumah(Housing) tunggal yang mempunyai pembukaan depan dan perlindungan dalam pembukaan depan dan ianya dilampirkan tanpa bezel. Rekacipta yang berkaitan dengan perumah ini dibentuk dari satu lembaran logam."


Kami semua
sebenarnya telah mendengar khabar angin dalam beberapa bulan yang lepasbahawa iPhone 5 akan mempunyai sokongan logam. Ada juga yang di sebut di dalam teks di mana alat itu "lebih ringan dan lebih nipis daripada peranti Apple sebelumnya,".

Walaupun
Apple Inc memang tersenarai sebagai pemohon pada paten, ciptaan yang disebut di dalamnya sukar untuk ditafsirkan. Di dalam dokumen ini juga ada menyebut berkenaan teknologi selular, tetapi grafik yang kita lihat seolah-olah menggambarkan sebuah iPod sentuhseperti peranti dengan bicu alat dengar di bahagian bawah.

Walau bagaimanapun, ini hanyalah sebuah kabar angin sahaja dan sekiranya mendapat info terkini berkenaan iPhone 5 ini saya pasti akan menceritakannya di sini. Tunggu dan lihat hanya di tek-no-logi.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan